Začínající hráč počítačových her většinou neví jakým způsobem nastavit grafické detaily hry před samotným spuštěním. Častokrát se v nastavení nachází spousta tajuplných názvů toho či onoho nastavení. Jak tedy nastavit grafické detaily hry, aby ta běžela plynule? Není to tak složité a dále v článku najdete několik rad jak vše nastavit.
Důležité je znát nativní rozlišení vašeho monitoru (LCD) pokud vlastníte „starý“ CRT, o nativní rozlišení se starat nemusíte. Pokud chcete mít u hry opravdu ostrou grafiku, bez rozmázlých hran nebo nečitelných textů, je ideální hrát na stejném rozlišení, jaké je nativní pro váš monitor. V nastavení hry jej obvykle naleznete jako nejvyšší nastavitelné. Pokud nastavíte větší rozlišení, než podporuje váš LCD, je možnost, že neuvidíte nic. Klidně tedy zkuste nastavit u hry nejvyšší možné rozlišení (takové, které zvládne LCD) a pokud by se hra cukala a prováděla jiné nekalosti, tak přišel čas podívat se do nastavení grafiky hry.
Každá hra obsahuje základní nastavení detailů. Zde můžete zvolit z několika stupňů, které více či méně ovlivňují krásu prostředí ve hře. Většinou však toto nastavení neodpovídá tomu, co bychom chtěli. Rozebereme si tedy speciálnější položky, jež najdete v pokročilejším menu.
Texture detail
Kvalita povrchu objektů. U dnešních byť levnějších (průměrných) grafických karet nemá takový vliv na výkon, tudíž můžeme nastavit na vyšší (ne ultra high) kvalitu. Průměrná či vyšší kvalita textur zatíží GPU přibližně stejně jako nejnižší. Pokud jste majiteli high end grafiky, klidně dejte úplně nejvyšší kvalitu.
Object detail, Model detail
Detailnost objektů. Rovněž zde platí, že počet polygonů už dávno není postrachem karet. Klidně ponechte nastavení na maximu, pokud tedy nevlastníte opravdu starý kus železa.
Antialiasing
Vyhlazování hran. Největší žrout výkonu grafické karty. Pokud se vám nelíbí zubatost grafiky, zapněte. Síla a kvalita vyhlazování závisí na počtu vzorků použitých při výpočtu, označuje se násobkem, tedy například 2xAA, 8xAA. Osminásobná kvalita je však dosti velká zátěž i pro nejlepší grafické karty. Takže pokud vlastníte střední třídu grafiky, doporučuji zapnout maximálně 2xAA (spíše však nechat vypnuté).
Anizotropní filtrování
Toto vylepšuje kvalitu textur, příliš nezatěžuje GPU, takže zapněte.
Shadows, Soft shadows
Klasické nebo jemné stínování. Obě varianty dosti zatěžují GPU. Pokud máte málo FPS, uberte na kvalitě nebo vypněte.
Ragdoll, Všeobecná fyzika
Simulace fyziky ve hře je většinou doménou procesoru. Pokud jste několik let na tomto postu neupgradovali, bude lepší fyziku vypnout nebo omezit. Výjimkou je ragdoll fyzika, která se stará o simulaci kostry u nepřátel, díky ní tedy umírají mnohem romantičtěji. Druhou výjimkou je, pokud máte GeForce alespoň 8800 nebo vyšší a hra podporuje PhyX. V tomto případě zapněte.
Dohled
Logický předpoklad říká, že čím dál vidíme, tím náročnější je pro vaše PC renderovat prostředí hry. V tomto případě vám doporučím trochu experimentovat a zkoušet nastavení dle FPS (použijte prográmek FRAPS). Dle FPS nastavte dohled. Například hra Fallout 3 nebyla na dohled moc náročná a tudíž se mohlo zapnout na maximum. Jiné hry však mohou být pravým opakem.
Motion Blur, Depth of Field
Technologie pro rozmazání obrazu. Používá se většinou v závodních hrách (NFS a podobné), aby měl hráč lepší pocit z rychlosti. Já například Motion Blur vypínám, protože se mi vůbec nelíbí a kazí mi hraní. Navíc je celkem náročný na starší hardware. Depth of Field je hloubka pole, čili simulace kamerového efektu zaostření na jistou vzdálenost. Tento efekt není moc náročný na výkon.