Path signals v OpenTTD
Transport Tycoon Delux je stále žijící legenda. Díky otevření kódu tvůrci dali možnost jiným vylepšovat ješte víc tuhle vymakanou hru. Ve hře tak přibyla spouta vychytávek, které ji dělají ješte krativnější a umožňují hračičkům, jako jsem třeba já, vatvářet železniční sítě s chováním blízkým reálné železniční dopravě.
Jednou z těch nových vychytávek jsou takzvané path signals
Jsou to poslední dvě položky v menu semaforu. Horní a spodní řádka se liší pouze vzhledem, funkce je úplně stejná. Předposlední je obousměrně průjezdné návěstidlo, Hodí se například pro odjezd ze stanice, protože umožnuje zároveň i vjezd na kolej. Poslední je pak jednosměrné návěstidlo, které se z druhé strany projet nedá.
A jak to funguje?
Vláček přijede k návěstidlu a pokud má volnou cestu pro pokračování (skutečnou cestu, tedy volnou kolej, kterou nekříží žádný jiný vlak), návěstidlo ho pustí. Pokud jeho směrem volná cesta není, návěstidlo ho zastaví. Takže bezpečne lze dosáhnout toho, že na jednom spojeném úseku (křížení tratí, kolejiště před stanicí) může být více vlaků najednou a dochází tak k rychlejšímu odbavění a menšímu zdržení na uzlech.
Pár připomínek pro sázení návěstitel:
Pokud se naučíte používat path signals, už nikdy nesáhnete pro jiné.
Není dobré na jedné trati kombinovat více typů návěstidel (path signals s jinými typy).
Návěstidlo je dobré umístit před křižovatku. Naopak za křižovatkou je dobré nechat prostor, aby se tam pohodlně vešel celý vlak. Jen tak nemůže dojít k zacpání uzlu, kdy nemůže žádný z vlaků tam ani zpět a je nutná ruční interakce, nehledě na finanční ztráty, které takové prostoje přináší.
K článku připojuju demo (v základní grafice bez doplňků, takže by něměl být problém to otevřít), kde je vytvořená krásná demostrační trať se středním provozem.