Přidat článek mezi oblíbenéZasílat nové komentáře e-mailem Minecraft: udělej si sám I.

Každý fanoušek Minecraftu ví, že oficiální (vanilla) hru si může vylepšit. Jednak resource packy, dříve nazývané texture packy, kterými vylepší původní 16*16 textury ve hře. Druhak modifikacemi. Těch je ohromné množství, měnit se dá spousta věcí a herních mechanismů. Co ale když hráč nenachází, co by ve hře chtěl? Buď danou věc oželí - nebo si modifikaci udělá sám.

Jak bych slyšel odpověď mnoha hráčů Minecraftu na mou výzvu z perexu, "Ano, udělej si sám, to se ti to mluví, ale co já, který programovat neumím?". Měl jsem podobný názor, programování v Javě je pro mě ne španělská, ale čínská vesnice. Tak jsem se pomalu smiřoval s tím, že prostě některé své nápady nebudu moci uskutečnit. Pak jsem objevil pár šikovných aplikací a zjistil jsem, že výroba vlastních bloků (a později i itemů) není až tak nedostupná i člověku nepolíbenému programátorskou můzou.

V dnešním článku vás naučím, jak si snadno vyrobit jakýkoliv další blok, použitelný ve hře.

1. Předpoklady

Co budeme potřebovat?
V prvé řadě musíme mít nainstalován (nebo nainstalováno?) FORGE. Instalace Forge není v tomto článku řešena, na internetu je nepřeberné množství návodů, nemáte-li o Forge žádné povědomí, začněte zde: files.minecraftforge.net
Dále je potřeba nainstalovat Forge modifikaci člověka s nickem Ordinastie, konkrétně Do It Yourself Decorative Blocks. Veškeré zdroje jsou k sehnání na http://www.minecraftforum.net/forums/mapping-and-m odding/minecraft-mods/2222071-do-it-yourself-decor ative-blocks-1-8-9-3-3-0-1-8-2
Modifikace existuje pro verzi Minecraftu 1.7.10, 1.8.0 a 1.8.9, dá se ale předpokládat, že autor časem vytvoří modifikaci i pro MC 1.9
Já zatím zůstávám u 1.8, návod bude primárně pro tuto verzi, nějaké odlišnosti pro další verze Minecraftu jsem ale (až na jednu výjimku pro 1.7.10) nenašel.
Jak je uvedeno na stránkách této modifikace. kromě DIY (Do In Yourself) je potřeba i tzv. "jádro", tedy MalisisCore. Linky na požadované verze jsou na výše uvedených stránkách. Hráči, používající modifikaci Malisis Doors, tohle jádro znají a mají nainstalováno.

2. Instalace

Instalaci asi hráči, obeznámení s Forge, znají.
Je jednoduchá, prostě překopírujete stažené modifikace (*jar soubory) do adresáře hry, zpravidla do:

c:\Users\--nazev_uctu--\AppData\Roaming\.minecraft\mods\

(pro W7, počítám, že ve W8-10 to bude podobné)
Dále je potřeba vytvořit adresář, kam budete vkládat své modifikace. Ten se jmenuje ddbpacks a je umístěn v adresáři instalace Minecraftu, tedy tady:

c:\Users\--nazev_uctu--\AppData\Roaming\.minecraft\ddbpacks\

Poznámka: Místo "--nazev_uctu--" si doplňte to, co máte na svém PC. Pokud se účet jmenuje "Ivan", bude cesta

c:\Users\Ivan\AppData\Roaming\.minecraft\ddbpacks\

3. Přidání vlastního bloku do hry

Tak, máme nainstalováno vše potřebné, jdeme na to :-)

První krok, co vlastně do hry chceme přidat? Začneme docela skromně, bude nám stačit běžný, tedy 1*1*1 blok, prostě základní minecrafťácká kostka.

Musíme si ujasnit pár věcí:
- jak bude blok vypadat
- jaké bude mít vlastnosti (v tomto kroku nedokážeme zázraky, ale průhlednost, svítivost, zvuk při chůzi po něm, případně čím jej nejlépe rozbít/vytěžit nastavit dokážeme)
- jak blok vyrobíme

3.1. Vzhled bloku

Ujasnili jsme si, co chceme do hry přidat. Pro tento příklad použiji "hnůj" ze své modifikace "Hnojiště" (i když ta byla vytvořena jinými nástroji). Chceme vytvořit blok hnoje, který bude vypadat takto:
[2072-hnuj-png]
(textura je ve velikosti 16*16, tedy odpovídá původní hře. Samozřejmě můžete vytvořit/použít jakoukoliv. Textura musí splňovat tyto parametry:
- musí být čtvercová (ideálně o rozměrech v násobcích 16, tedy 32*32, 64*64, 128*128 atd)
- musí být v *png formátu
Pozn.: pokud chcete svou modifikaci publikovat, měli byste dbát na autorská práva. Tedy nepoužít ve své veřejné modifikaci cokoliv najdete na internetu, mohli byste narazit. Buď si zajistěte souhlas tvůrce textury, nebo používejte textury z free zdrojů, případně creative common.

3.2. Vlastnosti a "výroba" bloku

A jsme u jádra tvorby :-)

Nejprve trocha teorie.
Každá naše modifikace DIY musí mít své jméno, svůj adresář. Každá modifikace může obsahovat jeden, ale klidně i desítky bloků. Zatím zůstaneme při zemi, zůstaneme jen u svého hnoje ;-)
Naší modifikaci nazveme "hnojiste" (nepoužíváme diakritiku!, v samotné hře se s ní ale vypořádáme)
Vytvoříme adresář "hnojiste" adresáři "ddbpacks", tedy celá cesta bude:

c:\Users\--nazev_uctu--\AppData\Roaming\.minecraft\ddbpacks\hnojiste\

V adresáři "hnojiste" si vytvoříme podadresář "lang" (tam pak budeme dávat soubory pro označení bloku v jednotlivých jazykových mutacích Minecraftu)
Do adresáře

c:\Users\--nazev_uctu--\AppData\Roaming\.minecraft\ddbpacks\hnojiste\

vložíme soubou s naší texturou, tedy soubor "hnuj.png"
Nyní si vytvoříme textový soubor, "hnojiste.json" a vložíme jej do adresáře

c:\Users\--nazev_uctu--\AppData\Roaming\.minecraft\ddbpacks\hnojiste\

A editací souboru "hnojiste.json" vyrobíme svou vlastní modifikaci.

Soubor *json má určenou strukturu. Uvedu příklad pro naší modifikaci, pro vytvoření bloku hnoje:

{
"blokhnoje" :
{
 "hardness" : 0.5,
 "soundType" : "grass",
 "material" : "grass",
 "textureName" : "hnuj",
 "recipe" : 
 {
  "items" : [ ["hay_block", "hay_block", "hay_block"],
              ["hay_block", "water_bucket", "hay_block"],
              ["hay_block", "hay_block", "hay_block"] ],
  "amount" : 8
 } 
}
}

Probereme si jednotlivé řádky.
(zachovejte ve svých modifikacích složené závorky a čárky!)

"blokhnoje" :

Tak se jmenuje náš blok, pod tímto jménem ho rozezná Minecraft

"hardness" : 0.5,

Určuje čas potřebný pro rozbití/vytěžení bloku. Příklady: kámen 1.5, hlína 0.5, dřevěné desky 2.0, sklo 0.3. Defaultní hodnota je 2.0.

"soundType" : "grass",

Zvuk, když přes blok procházíme. Defaultní je dřevo (wood). Další možné hodnoty: stone, wood, gravel, grass, piston, metal, glass, cloth, sand, snow, ladder, anvil

"material" : "grass",

Určuje obecné vlastnosti bloku a hlavně nástroj, kterým je možno blok nejlépe rozbít/vytěžit. Všechny možné hodnoty: air, grass, ground, wood, rock, iron, anvil, water, lava, leaves, plants, vine, sponge, cloth, fire, sand, circuits, carpet, glass, redstoneLight, tnt, coral, ice, packedIce, snow, craftedSnow, cactus, clay, gourd ,dragonEgg, portal, cake, web.

"textureName" : "hnuj",

Zde uvedeme jméno použité textury (bez přípony *png). Nad rámec našeho příkladu uvádím, že pokud má některý blok více textur (schody), uvádí se zde všechny, jak je uvedeno na příkladu bN5u4.png

"recipe" : 
 {
  "items" : [ ["hay_block", "hay_block", "hay_block"],
              ["hay_block", "water_bucket", "hay_block"],
              ["hay_block", "hay_block", "hay_block"] ],
  "amount" : 8

Vlastní recept na výrobu bloku. Pro použité suroviny používejte minecrafťácké názvy, uvedené například v tomto ID seznamu: minecraft-ids.grahamedgecombe.com
Je možno používat zkrácené verze, tedy v mém příkladu "hay_block", ale také plnohodnotné, "minecraft:hay_block".
Řádky "items" vlastně představují 3x3 strukturu crafting table. Tam uvedete suroviny, které chcete pro tvorbu vašeho bloku použít. V mém příkladu je to 8 bloků slámy a uprostřed kýbl s vodou. Pokud chceme nějaké políčko na craftong table nechat volné, zůstane na jeho pozici prázdno, tedy "".
Řádek "amount" označuje, kolik výsledných bloků chceme získat. V mém příkladu mi "8" připadá jako logické (použil jsem 8 balíků slámy, které jsem "zalil" vodou).
Opět, nad rámec našeho prvního příkladu, uvádím, že blok nemusí být pouze vytvořen na crafting table, ale může být také "vypálen" v peci. V tom případě se použije příkaz "furnaceRecipe" (podrobnosti na stránce modifikace).

3.3 Ověření

Vlastní *json si můžete ověřit (zda splňuje syntaktické požadavky) na stránce jsonlint.com (vložením vlastního kódu a kliknutím na tlačítko "Validate JSON")

4. Chci, aby to bylo česky

Blok máme, ve hře (creative i survival) funguje, ale chceme, aby měl blok také pěkný český název.

K tomu slouží dříve vytvořený podadresář "lang". V něm vytvoříme textový soubor "cs_CZ.lang", ten budeme editovat.
Jednotlivé řetězce (řádky v *lang souboru), překládající vnitřní minecrafťácké názvy do srozumitelné podoby, mají tvar:

tile.jemnomodifikace_jmenobloku.name=Jméno bloku ve hře

Pro náš příklad to bude:

tile.hnojiste_blokhnoje.name=Voňavá kostka hnoje

Ve hře se náš vytvořený blok bude zobrazovat s jménem "Voňavá kostka hnoje".

Požadavky na jazykový soubor:
- soubor "cs_CZ.lang" by měl být uložen ve formátu UTF-8
- první řádek (nechápu proč, ale jinak mi to nefungovalo korektně) by měl být prázdný.

Klidně pro své modifikace použijte přiložený soubor a editujte jej (v Notepadu - Poznámkovém bloku):
2073-cs-cz-lang

5. Na závěr

Tohle je absolutní základ. Modifikace DIY umožňuje vytvářet nejen základní bloky (1*1*1), ale i půlbloky (slaby), schodiště, zdi (wall), tabule (pane) či "conected textures" (tedy bloky, které mají různou texturu s ohledem na to, jak jsou vedle sebe umisťovány. Bloky mohou svítit (různou intenzitou), mohou být průhledné (matné sklo, dřevěný rošt).

Je to popsáno na stránkách modifikace, http://www.minecraftforum.net/forums/mapping-and-m odding/minecraft-mods/2222071-do-it-yourself-decor ative-blocks-1-8-9-3-3-0-1-8-2
(pro začátečníky možná poněkud nepřehledně)

V případě problémů s vašimi modifikacemi se ozvěte, určitě to zprovozníme :) V přípravě mám popis tvorby modifikací jiných než 1*1*1 bloků - pokud ale umíte anglicky, na stránkách DIY modifikace nejdete vše potřebné.

Pochlubte se s vašimi výtvory!

Předmět Autor Datum
• Myslís ze by sel udelat i dalekohled ? /má to nejaky vliv na trofeje ? • Sem si ríkal, udelat dale… nový
XoXoChanel 02.07.2016 02:00
XoXoChanel
Tímto DIY nástrojem určitě ne, to je jen na bloky (a s určitými omezeními). Místo dalekohledu použív… nový
L-Core 03.07.2016 11:13
L-Core
Ted jsem to zkousel (myslím prímo ten tvuj postup) a funguje, kazdopádne ke to jednossí jak se zdá,… nový
XoXoChanel 03.07.2016 12:35
XoXoChanel
Mě lákají hlavně další a další bloky (stavební materiál). Pak ještě zkouším MCreator na vytváření p… nový
L-Core 03.07.2016 16:26
L-Core
Verze této modifikace pro MC 1.9 doznala významných změn (viz stránky modifikace), možnosti tvorby v… poslední
L-Core 09.07.2016 20:50
L-Core

• Myslís ze by sel udelat i dalekohled ? /má to nejaky vliv na trofeje ?
• Sem si ríkal, udelat dalekohled kombinací : Bambus + Sklo + Diamant. /do vlastností jen pridat zmenu promené pro "scale" pro view pohled. /coz by pri pouzití kupríkladu 10x zvetsilo obraz, nebo ukázalo pohled o 150 bloku dál, nevím jak to presne funguje, tak se jen tak ptám :-)

Tímto DIY nástrojem určitě ne, to je jen na bloky (a s určitými omezeními).
Místo dalekohledu používám klávesu "C".

Autor DIY vydal novější verzi, umí i šikminy. Zatím se mi ale nepodařilo z něj vytáhnout, jak má vypadat struktura *json souborů.

Stejně neuvidíš dál, než máš nastaveno (počet chunků), protože více světa se nenačte ;-)

Ted jsem to zkousel (myslím prímo ten tvuj postup) a funguje, kazdopádne ke to jednossí jak se zdá, tak jestli se to zdá nekomu tezké, klidne to zkuste :-) (vysvetlené je to krátce a srozumitelne)
Jediná vec !! Jsem musel nainstalovat konecne opravdovy MineCraft PC, uz jsem pouzíval : Minecraft XBOX One edition, Windows 10 Edition, Pocket Edition a ted teda konecne i (zakoupil) originál hru Minecraft :-D

Tak, du to porádne otestovat a zkusit nejaké vlastní itemy.. Du zkusit, zda-li udelám "Motorovou Pilu" :-D
( ty jsi asi jeste nezkousel udelat PONORKU vid ?)

Mě lákají hlavně další a další bloky (stavební materiál).

Pak ještě zkouším MCreator na vytváření plnohodnotných modifikací. Udělal jsem si aplikaci na tavení zlatých mečů (z XP farmy nad Netherem jich mám spousty, padají z těch zombie prasat) a aplikaci na zpracování shnilého masa v peci na "zombie škvarky", kterými mohu následně topit. K ničemu rozumnému to maso není (leda měnit s vesničany za emeraldy).

Zpět na články Přidat komentář k článku Nahoru