arx fatalis je super rpg. Ale nikdy jsem ho nedohral az do konce. Ultimatni kouzleni, kdy hrac musi mysi kreslit runy, ktere je treba si tedy pamatovat. Magie tak neni smrsknuta na par horkych klaves.
Nemeli bychom oponenout ani izometricka rpg, ktera jsou mou herni laskou a rada z nich urcovala a urcuje herni smer rpg jako takovy.
Urcite bych jmenoval Fallout 1 a 2, coz je rpg z postapokalyptickeho sveta po jaderne valce. Neni voda, neni jidlo, nepritel muze byt kazdy, do toho mutanti a tak. Zvlastni je, ze ve hre je rada moralnich rozhodnuti, propracovane questy a dalsi. Rada z hracu jej i dnes hodnoti jak nejlepsi hry vsech dob ackoliv maji jiz nejakych cca dvacet let.
Dalsi z rodiny izo rpg je uzasny planescape torment. Hrac je vtelen do tela bezejmeneho a nesmrtelneho, coz je jeho prokleti. Misto klasicke herni zapletky poraz zlo a prezij tu dostanete naservirovanou poradnou porci cynismu, zmaru a hlavnim cilem je prekvapive: znic zlo a zemri.
Pak tu mame pecicky jako Icewind Dale, jiz klasicke rpg zasazene do obdobi stredoveku, ukoly relativne napadite, nicmene jiz bych rekl, ze je hra zamerena vice na boj, nez rozvijeni pribehu. Jsou toho dva dily.
Nemeli bychom opomenout ani Baldurs Gate, 1 a 2, klasicke rpg, opet radou fanousku hodnoceno jako the best of rpg. Necham na posouzeni kazdeho, me to moc nebere. Nicmene bg1 ktere je na starsim enginu se da prepatchovat a prevest do enginu dvojky a je to pak lepe hratelnejsi, lepsi grafika, fce, etc.
Nemeli bychom zapomenout na ultimatni Arcanum. Coz je opet relativne inovativni hra, protoze se odehrava v alternativnim svete, kde se stretava stoleti pary a technologie s magii. Vas hrdina tedy muze byt technolog uzivajici granaty, pusky, brokovnice, nebo ultimatni mag. Kazde ma sve vyhody a taky na vas ruzne nahlizi ruzne frakce....
Pak tu jsou Neverwinter Nights, coz je neco jako predchudce dragon age, d&d pravidla prevedena do pc hry. Nemuzu rict, ze me to nebavilo, ale...
Nemel bych vynechat ani Inquisitora, coz je ceske RPG, z dob, no z dob inkvizice. Dostavate se do pozice inkvizitora a vysetrujes ruzne zlociny, podezrele muzes mucit aby se priznali, chyba je mucit nevinne, pak nasleduje soud atd.. Zvlastni hra, soucasti jsou samozrejme boje, nektere questy udajne docela epicke, nevim, na mne to bylo takove...slozite..
Doufam, ze jsem na zadne rpg ze "stare skoly" nezapomnel, protoze by to byla skoda. Vypada to, ze jich neni moc, ale opak je pravdou. Kdyz si uvedomime, ze kazda z her ma treba 100 hodin hratelnost, tak je to mazec. Navic oproti dnesnim hram kdy je znovuhratelnost zalozena na tom, ze si to prohdete s klerikem misto druida, s tim, ze budete moct pouzivat kladivo misto klacku, tak tady se v rade ukolech da postupovat naprosto jinak, hrat za zaporaka, etc.