Vyrábíme překlad hry do češtiny (Stardew Valley, engine XNA)
V minulém článku jsem vám ukázal, jak se vypořádat s překladem her v UNITY enginu. Dnes se podíváme na hry v enginu XNA (Microsoft XNA Game Studio). V něm jsou napsány například hry Stardew Valley či Terraria.
Podnětem pro napsání tohoto článku byla po dlouhé době aktualizovaná čeština pro pixelartový survival Stardew Valley. Hned na začátku hry jsem objevil chybku, kdy je zaměněn termín "vnuk" a "vnučka". Chtěl jsem si to hned opravit, nečekat na oficiální opravu. A protože se úspěšně podařilo, rozhodl jsem se sepsat celý postup.
Co budeme potřebovat:
- nástroj na rozbalení a následné zabalení herních archívů (*xnb)
Používám xnb_node, odkaz ke stažení: http://www.mediafire.com/file/fwg3p0rmp3q2v36/xnb_node.0.2.2.7z
- pokročilejší textový editor
Používám Notepad++, odkaz ke stažení: https://notepad-plus-plus.org/
Stejnou službu zastane PSPad a spousty dalších programů.
Postup
1. Původní stav
V úvodu hry si vybíráte postavu. Vybral jsem mužskou a spustil hru. Brzy na mě ale vyskočilo:
Vnučka? Čas na opravu...
2. Příprava nástroje
- stáhněte xnb_node z výše uvedeného odkazu a někam rozbalte
- v adresáři si vytvořte další dva podadresáře, na původní a rozbalené soubory. Já zadal "puv" a "roz"
Mělo by to vypadat nějak takto:
3. Extrakce
Vše dělám v Total Commanderu, Průzkumník Windows mi připadá naprosto neergonomický..
3.1. do adresáře "puv" nakopírujte soubory *xnb formátu, které chcete upravovat. Nevíte-li předem, co vlastně obsahují, nakopírujte tam celý adresář (včetně podadresářů) ze hry, v případě Stardew Valley je to adresář ..\Steam\SteamApps\common\Stardew Valley\Content\
3.2. spusťe cmd (v Total Commanderu se přepněte do panelu, kde je rozbalen a otevřen adresář nástroje xnb_node, viz obrázek výše), dole v příkazovém řádku napište "cmd" (bez uvozovek) a stiskněte Enter. Objeví se okno cmd:
3.3. zadejte v cmd příkaz pro rozbalení:
xnb_node extract puv roz
3.4. proběhne rozbalování obsahu v adresáři "puv" do adresáře "roz"
(samozřejmě si můžete tyto pojmenovat libovolně a příkaz pak upravit)
4. Editace
Máme rozbaleno, teď najít, co chceme upravit. Metod je spousta: prohlížením obsahů jednotlivých souborů (texty, obrázky), nějaké sofistikované hledání podle klíčových slov.. tady a teď to neřeším. Jakmile máme nalezeno, přistoupíme k vlastní editaci
4.1. rozbalený soubor, který chceme editovat (v mém případě je to "StringsFromCSFiles.pt-BR.yaml") otevřeme v Notepadu++ (či jiném preferovaném editoru), najdeme co chceme, změníme a uložíme.
5. Zpětné vložení
Nyní musíme rozbalené a upravené soubory zase zabalit do *xnb a vložit zpět do hry
5.1. upravený soubor/soubory mějme v adresáři "roz"
5.2. ve spuštěném cmd (viz pokyny v bodu 3) zadejte příkaz:
xnb_node pack roz puv
5.3. proběhne zabalení všech souborů z adresáře "roz", výsledek je v adresáři "puv"
6. Nakopírování do hry
A zbývá už jen jediné, nově zkompilované soubory nakopírovat zpět do hry, na místo, odkud jsme je vzali. Pak spustíme hru a zkontrolujeme si výsledek:
Sláva, podařilo se!
7. Závěr
Můžeme upravovat cokoliv, nejen (překládat) texty, třeba editovat obrázky. Vše, co je možno rozbalit, je možno upravit (samozřejmě je nutno přihlížet na případné omezení ze strany hry).
Změna předmětu, původně: Vyrábíme překlad hry do češtiny (engine XNA) (L-Core)