STEAM - ako sa z trpaslíka stal obor
Kedysi, a nie je to tak dávno bolo stretnúť sa u bežného usera s originálnymi cdečkami hier pomerne unikátny jav. Hry sa pálili vo veľkom a pri ich cenách sa človek ani nedivil, že kradnúť software v našich končinách bolo úplne bežné. Všetko sa zmenilo, keď prišiel do domácností internet a s ním prišiel aj STEAM.
História STEAMU
Kto alebo čo je STEAM a kto za ním stojí? Všetko sa začalo niekedy okolo roku 2002, keď spoločnosť Valve chcela vyriešiť problém ako hromadne aktualizovať svoje produkty a ako bojovať proti nelegálnym kópiam. Tento boj bol totižto vždy prehraný a nech sa odskúšala akákoľvek ochrana a nech spoločnosti vrazili do vývoja akékoľvek množstvo peňazí vždy bola v krátkom čase prelomená a pirátilo sa veselo ďalej. Pôvodne sa Valve spojila s Microsoftom, Yahoo a Realnetworks, ale po krátkom čase zostala spoločnosť osamotená a vyzeralo to s projektom a jeho vývojom blede.
Hoci bol STEAM prezentovaný už v roku 2002 zďaleka nevyzeral ako dnes a jeho fungovanie bolo odlišné. Distribúcia herných titulov bola stále vo forme klasického retailového predaja s STEAM sa musel ako aplikácia integrovať do hier. Historicky prvá hra so STEAMOM bola špeciálna verzia Impossible Creatures, ale za jeho ozajstné fungovanie môžeme považovať až spustenie klienta pre hru CS 1.6. Zo začiatku STEAM slúžil len na inštaláciu patchov a bežal stále v beta verzii. Vo Valve však chceli ísť ďalej a tak sa spustili kolá rokovaní s veľkými vydavateľskými spoločnosťami a nezávislými spoločnosťami. Klient zároveň začal umožňovať hranie po sieti, čo využilo okamžite desaťtisíce hráčov neprekonateľného CSka. Hranie online dospelo až k takému štádiu, že v roku 2004 došlo k vypnutiu World Opponent Network, keď túto sieť plne nahradil STEAM. Okrem vlastných titulov, ktoré Valve vydával sa postupne pridávalo čoraz viacej distribútorov a portfólio hier na STEAME sa postupne rozrastalo. Pritom je zaujímavé, že STEAM bol ziskový už od začiatku, keď predával len vlastné produkty od Valve, takže ostatné vydavateľstvá len umožnili jeho nekontrolovateľný nárast. Niekedy v roku 2007 sa začala karta lámať úplne, keď do systému vstúpili veľké spoločnosti id Software, Eidos Interactive a Capcom a počet digitálnych distribúcií začal prekračovať počet klasických.
Z neskoršieho obdobia môžeme už len v skratke spomenúť postupné pridávanie podpory rôznych platform vrátane MacOS a linuxu, jednotlivé jazykové verzie a aj keď je Valve americká firma spomenuli si v tomto prípade aj na malé štátiky v srdci Európy.
Čo je to STEAM
STEAM je multiplatformový klient, ktorý vám umožní stiahnúť a inštalovať si akúkoľvek hru, ktorá je na STEAME v ponuke. Keďže sa jedná o suverénne najväčší systém digitálnej distribúcie len ťažko nájsť titul, ktorý sa cez STEAM nedá zakúpiť.
Po stiahnutí prívetivého klienta, ktorý je lokalizovaný sa môžeme okamžite prekliknúť do obchodu a nakupovať. Platba kartou je síce len jedna z možností, ale určite najpohodlnejšia a bezpečná. Po prijatí online platby je nám okamžite umožnené prostredníctvom klienta stiahnutie príslušného softwaru a následne v závislosti na rýchlosti pripojenia do internetu aj jeho spustenie. Ovládanie je príjemné, intuitívne, nakupovanie, registrácia a navigácia v klientovi prehľadné. Nakupovanie je vo všeobecnosti odporúčané hlavne v období sviatkov ako sú vianoce, nový rok alebo deň nezávislosti. Valve nešetrí marketingovými akciami, takže mať svoj whislist nie je škodu a niekoľko dní trvajúce holidays zľavy sú úplne bežné. Takisto je úplne bežné, že si kúpite skvelú hru za 5 eur, že dostanete multipack niekoľkých titulov za babku a kto chce určite si dopraje celé kolekcie svojich obľúbených titulov.
Prečo nakupovať na Steame
Prečo sa nepatrí kradnúť tu vysvetľovať nebudem. Kto to nechápe nech behne za rodičmi, tí by mu to mali dodatočne vysvetliť. Ak nie tak sa musí uspokojiť so suchým tvrdením, že kradnúť sa proste nemá. Kradnúť je naozaj zbytočné, pretože na rozdiel od upirátenej kópie, ktorá okrem nestability prinesie často do našeho PC aj nejaký príjemný vírusík nám STEAM ako bonus odladenej hry ponúka možnosť hrania online, čo je dnes už v podstate jedna z najdôležitejších požiadaviek u herných titulov a možnosť hrania bez nutnosti vloženého originálneho cd a podobných kravín, s ktorými nás kedysi výrobcovia hier otravovali. K dobrého pocitu, že sme zároveň podporili výrobcu hry na vývoj ďalšej hry sa pridá aj možnosť prenášania všetkých hier z jedného pc na druhé vrátane uložených pozícií z hier.
Súčasnosť
Oficiálne pramene uvádzajú, že STEAM „okupuje“ až 70 percent digitálnej distribúcie v oblastí zábavy a profituje až 50 percentami na celkovom obrate v entertaiment segmente. Odhaduje sa, že retailový predaj mal v roku 2011 už len 30 percentný podiel na celkovom obrate a jeho podiel neustále klesá. To sú úžasné čísla a dá sa povedať, že STEAM ovládol trh s hrami a bude určovať v budúcnosti trendy. STEAM je lákadlom, ktorému sa nedá odolať jak pre veľké vydavateľstva, tak pre nezávislých vývojarov. Kde inde by dokázalo nezávislé štúdio predať za rok 1 milión kopií ako sa to podarilo s hrou Terraria Re-Logicu?
Budúcnosť
Aká bude budúcnosť? STEAM bude kraľovať aj ďalej a bude zaujímavé ako dopadnú jeho nové projekty ako je napríklad tvorba hier pre linuxové distribúcie a hlavne ako sa podarí na trhu presadiť ich novej hernej konzole, ktorej podvozok ma bežať taktiež na linuxe. Trendy Steamu sledujú aj iné spoločnosti napríklad známy Blizzard sa neoficiálne hlási k tomu, že tento rok vydá hru špeciálne pre Ubuntu http://hry.poradna.net/f/view/51557-blizzard-vyda- hru-pro-ubuntu.
Valve sleduje aj prudko sa rozvíjajúci mobilný segment a nepodceňuje jeho silu, takže podpora Androidu, IOS a Amazonu je samozrejmá http://store.steampowered.com/mobile.
Valve začali zatiaľ celkom nesmelo ponúkať na Steame aj predaj software, čo je podľa mňa dobré rozhodnutie a časom sa tým hodnota STEAMU zniekoľkonásobí.
Nie všetko je zlato čo sa blyští
Doteraz som Steam len ospevoval, ale poďme si povedať na záver aj o rizikách. Prvý náznak problému priniesol rok 2011 a hack databáz užívateľov spolu s ich údajmi by mali byť v rukách hackerov aj čísla kreditných kariet užívateľov. Celkom „megaprúser“, ale Steam z toho pomerne elegantne vykorčuloval s tým,, že dáta sú šifrované a nie je možné sa k nim dostať. Skutočne doteraz neboli zaznamenané žiadne hromadné žaloby na Valve v súvislosti s touto aférou aj keď varovný prst bol zdvihnutý dostatočne.
Ďalšia nevýhoda je, že fyzicky nevlastníme žiadnu hru a vlastníme len účet. Ak o tento účet prídeme, prídeme aj o všetky hry, čo sme si kedy zakúpili. Účet je zároveň nepredajný, takisto ako jeho obsah, ale toto sa podľa mňa časom na nátlak užívateľov zmení. Na obranu STEAMU môžem povedať, že zabezpečenie účtu cez službu Steamguard takmer znemožňuje jeho odcudzenie inou osobou. Horší prípad je ak je účet zablokovaný priamo spoločnosťou Valve, napríklad z dôvodu cheatovania, ale takýchto ľudí moc nemusím, takže vysoké riziko odradzuje drvivú vačšinu podvodníkov, čo výrazne napomáha komfortu hrania online hier.
Napriek záverečným negatívam mi nezostáva nič iné len STEAM odporučiť každému kto ma záujem o hranie.